Statut Fundacji im. Edwarda Lipińskiego na rzecz promocji pluralizmu w naukach ekonomicznych
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
- Fundacja im. Edwarda Lipińskiego na rzecz promocji pluralizmu w naukach ekonomicznych (zwana dalej Fundacją), działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Marcina Czachora i Krystiana Szadkowskiego, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Paulinę Nowaczyk-Kaczmarek w kancelarii notarialnej w Poznaniu, przy ulicy Jeżyckiej 31/13, w dniu 23 października 2019.
§2
- Siedzibą Fundacji jest Poznań.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także pozagranicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
§4
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§5
Celem Fundacji jest świadczenie organom, instytucjom oraz inicjatywom obywatelskim bezpośredniej i pośredniej pomocy organizacyjnej, finansowej, rzeczowej i merytorycznej, a także samodzielne podejmowanie przedsięwzięć w zakresie:
- upowszechnianie wiedzy o różnych szkołach i programach badawczych w ekonomii,
- kształtowanie etosu społecznego zaangażowania pośród ekonomistów,
- wyznaczanie i wzmacnianie dobrych praktyk w nauczaniu ekonomii na poziomie szkolnym i akademickim,
- organizowanie wsparcia instytucjonalnego dla młodych ekonomistów,
- upowszechnianie wiedzy o dorobku naukowym patrona fundacji i innych polskich ekonomistów i ekonomistek.
§6
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- współdziałanie z instytucjami krajowymi oraz międzynarodowymi o celach zgodnych z celami fundacji,
- ustanowienie nagrody dydaktycznej,
- upamiętnianie postaci i dorobku naukowego patrona fundacji i jego środowiska akademickiego,
- organizowanie i udział w finansowaniu seminariów, warsztatów, konferencji i szkół letnich i zimowych o tematyce ekonomicznej,
- działalność wydawnicza związana z realizacją celów fundacji,
- wspomaganie projektów badawczych z zakresu ekonomii heterodoksyjnej,
- ustanowienie nagrody za najlepszą pracę magisterską i/lub doktorską w dziedzinie ekonomii heterodoksyjnej, historii myśli ekonomicznej i/lub historii gospodarczej,
- organizowanie i udział w finansowaniu konkursów wiedzy i olimpiad z zakresu ekonomii,
- tworzenie i udostępnianie materiałów dydaktycznych o tematyce ekonomicznej.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§7
Majątek Fundacji stanowi:
1) fundusz założycielski w kwocie 1.500,00 zł (jeden tysiąc pięćset złotych) przeznaczony na realizację celów statutowych,
2) na cele gospodarcze w kwocie 1.000,00 zł (jeden tysiąc złotych) przeznaczony na działalność gospodarczą,
3) ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa majątkowe i środki finansowe uzyskane przez Fundację w trakcie prowadzenia działalności.
§8
- Dochody Fundacji pochodzą z:
- Dochody z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych i niemajątkowych,
- Dotacje, darowizny, spadki, zapisy lub innego rodzaju przysporzenia majątkowe i niemajątkowe, poczynione na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
- Odsetki bankowe,
- Dochody ze zbiórek publicznych i imprez publicznych organizowanych przez Fundację lub na jej rzecz,
- Dochody z działalności gospodarczej.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§9
Władzami Fundacji są:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Rada Fundacji
§10
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z 3 do 6 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a) dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
c) odwołania, o którym mowa w punkcie 4. niniejszego paragrafu,
d) śmierci członka.
6. Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§11
Do zadań Rady Fundacji należy:
a) wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
b) nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
c) zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
d) powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu,
e) podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
f) podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
g) podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§12
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Zarząd Fundacji
§13
- Zarząd składa się z 1 do 3 osób, w tym Prezesa i Wiceprezesa powoływanych przez Radę na pięcioletnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu powołują Fundatorzy. Kolejny skład jest wybierany przez Radę.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania przez Radę Fundacji.
- Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływem kadencji, w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§14
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
a) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b) realizacja celów statutowych,
c) sporządzanie planów pracy i budżetu,
d) sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f) zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
g) składanie wniosku do Rady o zmianę statutu,
e) wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji.
3. Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§15
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§16
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes Zarządu działający wspólnie z jednym z członków Zarządu.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§17
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiana może dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§18
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§19
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.